Kathryn Stott
England
Min musikalske rejse begyndte som femårig ved det opretstående klaver i vores stue, og som otteårig blev jeg optaget på Yehudi Menuhin School. Mødet med Nadia Boulanger og Vlado Perlmuter tændte min dybe kærlighed til fransk musik – særligt Fauré, som stadig er min store passion.
Senere studerede jeg på Royal College of Music i London, hvilket hurtigt førte til en professionel karriere via Leeds International Piano Competition. Efter nogle intense år som solist vendte jeg tilbage til kammermusikken for at genfinde samspillet og fællesskabet med andre musikere.
Et tilfældigt møde med Yo-Yo Ma i 1978 blev begyndelsen på et langt samarbejde, som stadig bringer os rundt i verden og forbinder os med musikkens mange traditioner. Jeg har altid elsket at skabe rammer for musik – fra Australian Festival of Chamber Music til Sheffield Chamber Music Festival.
Jeg underviser i dag på Royal Northern College of Music og brænder for arbejdet med unge musikere. Musikken har givet mig mulighed for at fortælle historier verden over – fra store scener til skoleklasser – og rejsen fortsætter.



Lars Anders Tomter
Norge
Kendt som “The Giant of the Nordic Viola” (*The Strad*), er Lars Anders Tomter en af de mest fremtrædende bratschister i vores tid. Født i Hamar, Norge, studerede violin og bratsch hos professor Leif Jørgensen og fortsatte senere sine studier under Max Rostal og Sándor Végh. Tomter opnåede international anerkendelse efter at have vundet prestigefyldte konkurrencer i Budapest og Lille i 1980’erne.
Tomter har optrådt med førende orkestre verden over, herunder BBC Symphony, Tjekkisk Filharmoni, Oslo Filharmonien og Royal Philharmonic, under dirigenter som Vladimir Ashkenazy, Daniele Gatti og Krzysztof Penderecki.
Tomter er en fast gæst ved store festivaler som BBC Proms, Schleswig-Holstein og Verbier og er kunstnerisk leder af Norwegian Fjord Classics. Han er professor ved Statens Akademi i Oslo og spiller på en sjælden Gasparo da Salò-bratsch fra 1590.

Winfried Rademacher
Tyskland
Winfried Rademacher og hans Linos Ensemble modtog ECHO KLASSIK-prisen i 2017 som anerkendelse for en enestående karriere på den internationale scene og i pladestudiet.
Han har optrådt både som kammermusiker og solist ved festivaler som Berlin Festival, Mostly Mozart i New York, Menuhin Festival Gstaad og Shanghai Festival. Steven Isserlis inviterer ham regelmæssigt til sin IMS Festival i England, senest på turné med Elisabeth Leonskaja og Istvan Vardai i Wigmore Hall.
Mange af hans indspilninger har vundet priser, herunder verdenspremiereindspilninger af violinkoncerter af Max Reger og Alban Berg i Rudolf Kolischs arrangement.
Han har haft koncertmesterstillinger i Chamber Orchestra of Europe under Claudio Abbado, Münchens Filharmonikere under Sergiu Celibidache samt i kammerorkestre som Camerata Salzburg og Zürcher Kammerorchester, hvor han også dirigerede fra koncertmesterens stol.
Hans mentorer inkluderer Josef Suk, Nathan Milstein og Sándor Végh.
Som professor i violin og bratsch underviste han først på musikkonservatoriet i Lübeck, inden han flyttede til Trossingen. Han underviser også på Musikkonservatoriet i Basel.



Mathias Beyer-Karlshøj
Danmark/Tyskland
Mathias Beyer-Karlshøj blev født i Herdecke 1970, Tyskland. Han fik sin første celloundervisning som syvårig og blev tre år efter optaget på Folkwang Musikhochschule i specialklassen for særligt begavede. I 1986 flyttede han til Aarhus, Danmark og afsluttede skolegang med bl.a. en afhandling om J.S. Bachs ”Kunst der Fuge”. I 1990 blev han optaget på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København, hvor han studerede først hos Henrik Brendstrup og derefter hos prof. Thorleif Thedeén.
Siden 1994 har Beyer-Karlshøj været fast medlem af den tyske Henschel Quartett i München, som gennem årene har turneret over det meste af verden. Henschel Quartett har haft sine egne festivaler i Seligenstadt ved Frankfurt siden 1996, og også på Herlufsholm slot siden 2018, begge med ham som kunstnerisk leder.
Ved siden af kammermusikken har orkesterspil også altid haft gennemgående betydning for Beyer-Karlshøj og siden 2016 et intensiveret samarbejde med Copenhagen Phil. Mathias Beyer-Karlshøj har siden 1990 haft bopæl med sin familie i København.

Cecilia Zilliacus
Sverige
Cecilia Zilliacus er en fremtrædende svensk violinist, kendt for sine nære samarbejder med komponister – mange af dem har skrevet værker specifikt til hende. Hun optræder regelmæssigt med internationalt anerkendte musikere, dirigenter og ensembler, og hendes omfattende diskografi omfatter flere prisbelønnede indspilninger.
Som solist har Zilliacus optrådt med de fleste større svenske orkestre samt en række førende symfoniorkestre i Norden og Europa.
Hun er kunstnerisk leder for Katrina Kammermusik på Åland og har tidligere haft samme rolle ved Korsholm Musikfestival i Vaasa, Finland (2018–2022). Sammen med cellisten Kati Raitinen kuraterer hun desuden den populære kammermusikserie Äntligen måndag (“Mandag, endelig”) i Stockholms Konserthus.
Zilliacus er medstifter af Zilliacus Quartet, som regnes for en af Sveriges førende kammermusikensembler.
Hun er professor i violin ved både Sibelius Akademiet i Helsinki og Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hun er medlem af Kungliga Musikaliska Akademien og spiller på en violin af Nicola Gagliano, venligst udlånt af Järnåkerfonden.



Thomas Darelius
Danmark
Thomas Darelius, født 1962, studerede på Det jyske Musikkonservatorium i Århus fra 1979-87 hos docent Knud E. Sørensen, og debuterede fra solistklassen i 1987 med opsigtsvækkende anmeldelser. Fra 1988 til 1989 studerede han på Statskonservatoriet i Moskva hos den berømte pianistinde Tatjana Nikolajeva.
Han har markeret sig som finalist og pristager ved 2 pianistkonkurrencer. Har modtaget flere større legater, blandt andet Børge Schrøder og Hustru Herta Finnerups Musiklegat og Victor Schiølers Mindelegat.
Er ansat som studielektor på Det kgl. danske Musikkonservatorium som repetitør og akkompagnatør for de unge sangstuderende. Er desuden flittigt brugt som russisk sprogcoach for sangere.

Manuel Esperilla
Spanien
Manuel Esperilla, uddannet både i Madrid og København, er en af Danmarks mest efterspurgte pianister inden for klassisk og moderne musik. Som pianist i ny musik-ensemblet Athelas Sinfonietta Copenhagen har han bl.a. spillet den danske premiere på Pierre Boulez’ Dérive 2, været solist i Hans Abrahamsens klaverkoncert, da komponisten modtog Léonie Sonnings Musikpris i 2019, samt indspillet Niels Rosing-Schows højrehånds klaverkoncert All Right !?, dedikeret til ham og ensemblet. Andre indspilninger med ensemblet inkluderer værker af Pelle Gudmundsen-Holmgreen, Ole Buck og Mogens Christensen.
Han er medlem af kvartetten Rudersdal Kammersolister, en instrumentmæssigt fleksibel kvartet specialiseret i klassisk og nyskreven musik, der samarbejder med internationalt betydningsfulde komponister som f.eks. Giya Kancheli, Elena Firsova, Dmitri Smirnov, Lera Auerbach, Jesper Holmen og Poul Ruders. Ensemblet har givet premieren på og indspillet adskillige albummer med Poul Ruders’, Elena Firsovas og Dimitri Smirnovs kammermusik.
Manuel har siden 2009 været ansat som akkompagnatør på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
